Podczas podłączania silnika trójfazowego należy zwrócić uwagę na kolejność połączeń przewodów. Należy upewnić się, że najpierw podłączamy przewody silnika do zasilania i do obciążenia. W ten sposób, jeśli przewody są skierowane w złą stronę, można po prostu odwrócić je i ponownie podłączyć.
Okablowanie silnika trójfazowego składa się z dwóch typów: trójkąta i typu Y. Silniki te mogą mieć sześć lub dziewięć przewodów. Silniki te mogą mieć sześć lub dziewięć przewodów. Konfiguracje sześcioprzewodowe pozwalają jedynie na wybór pomiędzy wysokim i niskim napięciem, podczas gdy konfiguracje dziewięcioprzewodowe dają cztery opcje okablowania. Dodatkowo, silniki trójfazowe mogą posiadać w swoim obwodzie programowalne przełączniki logiczne, pozwalające na wybór odpowiedniego napięcia i prądu.
Aby sprawdzić, czy połączenia silnika są dobre, można użyć multimetru. Podłącz multimetr do jednego z pinów linii zasilającej i posłuchaj odpowiedniego dźwięku. Jeśli dźwięk nie występuje, silnik nie działa prawidłowo. Powinieneś również nosić sprzęt ochronny.
Po określeniu właściwego napięcia, należy podłączyć przewody silnika trójfazowego do odpowiedniego napięcia. Wiele silników trójfazowych posiada sześć zacisków, a schemat połączeń znajduje się zazwyczaj wewnątrz pokrywy skrzynki zaciskowej. Zawsze należy sprawdzić specyfikację silnika przed jego zakupem.
Silniki trójfazowe mogą być połączone za pomocą połączenia w trójkąt lub w gwiazdę. Połączenia w trójkąt łączą niepodobne końce uzwojeń trójfazowych. W przypadku zastosowania połączenia gwiazdowego, połączenie gwiazdowe zmniejsza prąd początkowy poprzez podłączenie silnika do początku połączenia. Połączenie gwiazdowe jest układem czteroprzewodowym, natomiast połączenia delta wykorzystują trzy przewody.
Moc dostarczana przez silniki trójfazowe jest znacznie bardziej efektywna niż w przypadku silników jednofazowych. Wynika to ze specyfiki prądu zmiennego. Ponieważ zasilanie trójfazowe składa się z trzech przewodów, moc jest dostarczana do silnika w sposób sekwencyjny. Dzięki temu silniki trójfazowe mogą generować trzy razy więcej mocy niż silniki jednofazowe.
Trójfazowy silnik indukcyjny prądu zmiennego posiada zespół stojana o podwójnym napięciu. Oznacza to, że może pracować przy napięciu 230 V lub 460 V. W obudowie zacisków znajduje się minimum dziewięć przewodów uzwojenia. Uzwojenia te są połączone wewnętrznie, a połączenia między nimi zależą od ich wewnętrznych konfiguracji.
Trójfazowe silniki prądu przemiennego są ogólnie klasyfikowane do trzech różnych typów: klatkowe, z wirnikiem nawijanym i synchroniczne. Te trzy typy są silnikami indukcyjnymi i posiadają cewki indukcyjne oraz połączone ze sobą metalowe pręty. Wirnik stojana jest tym, który się obraca.
Jeśli masz zasilanie jednofazowe, możesz uruchomić trójfazowy silnik indukcyjny za pomocą obrotowego konwertera faz. Te konwertery są drogie, ale mogą produkować doskonały sygnał trójfazowy na swoim wyjściu.